Bilde: Har inngått en avtale for fremtiden. F.v. Kai Adsen Driftssjef, Kongsvinger Boligstiftelse), Bjørn Siegwarth (Managing director, Montér Kongsvinger), Gry Hermansen (Kundekontakt, Optimera Monters kjøkkenavdeling), Andreas Østby (Selger proffmarked, Montér Stormarked Kongsvinger).

Kongsvinger Boligstiftelse og Optimera Montér har signert ny avtale

Kongsvinger Boligstiftelse (KBS) og Norges største byggevarekjede, Optimera Montér (OM), har nylig inngått en konsernavtale. Torsdag 19. september inviterte anbudsvinneren de ansatte i KBS til informasjonskveld i lokalene på Langeland. Målet for kvelden var å bli bedre kjent og dele informasjon om produkter og tjenester som kan bidra til å forenkle arbeidshverdagen for de ansatte i KBS.

Ny avtale gir økonomiske besparelser
Frem til nylig har ansatte i KBS selv kunnet bestemme leverandør av byggevareprodukter til ulike prosjekter og oppdrag. Flere har vært fornøyde med denne ordningen, men i en tid preget av høye priser og usikkerhet har det blitt viktig for KBS å se etter muligheter for kostnadsbesparelser.

– Ved å inngå en avtale med én aktør for innkjøp av materialer, utstyr og produkter til drifts- og vedlikeholdsavdelingen, vil vi kunne oppnå betydelige økonomiske besparelser. Dette bidrar til å holde leienivået nede for våre leieboere. Det er tross alt for dem vi er her for, poengterer daglig leder i Kongsvinger Boligstiftelse, Jan Egil Melby.

I anbudsprosessen leverte OM det beste tilbudet. De er landets største byggevarekjede med 140 varehus og 3000 ansatte. Denne avtalen gir KBS bedre betingelser ved kjøp av materialer, produkter og utstyr sammenlignet med den tidligere ordningen. Det innebærer også at de ansatte får ett sted å forholde seg til ved innkjøp til prosjekter i drifts- og vedlikeholdsavdelingen.

Fra manuell til digital bestillingsløsning
Avtalen legger også til rette for tidsbesparelser i en travel arbeidshverdag. Tidligere ble bestillinger ofte gjort over skranke, noe som førte til ventetid for våre ansatte hos byggevarekjedene. Fremover er målet at ordre skal registreres i nettportalen «Min Optimera». Den nye løsningen skal gjøre det enklere å bestille, samtidig som det blir mindre venting ved utlevering av varer, noe som frigjør mer tid til vedlikeholdsarbeid i boenhetene.

– Vi er allerede i gang med å utforske «Min Optimera». Vi må regne med en overgangsperiode med opplæring, justeringer og tilpasninger, men etter litt tid vil dette bli både enklere og mer oversiktlig for alle parter, sier driftssjef i Kongsvinger Boligstiftelse, Kai Adsen.

– Vi er opptatt av at overgangen skal være smidig for dere, og vi tilbyr gjerne opplæring i nettportalen. Vi ønsker å hjelpe dere slik at bestillingsløsningen blir et godt hjelpemiddel i arbeidshverdagen, understreker Siegwarth.

Ettersom avtalen med Optimera Montér er inngått på konsernnivå, vil KBS også få gunstige betingelser ved innkjøp fra Brødrene Dahl-kjeden.

God støtte i arbeidshverdagen
I avtalen med OM får de ansatte i KBS også tilgang til en rekke kurs innenfor ulike fagfelt.

– Vi arrangerer månedlige fagdager med fokus på produktopplæring fra ulike leverandører. Her er det mulighet for å skreddersy temaer etter deres ønske, forteller Managing Director ved Montér Kongsvinger, Bjørn Siegwarth.

OM har en kjøkkenavtale med den danske kjøkkenleverandøren Aubo. Kjøkkenavdelingen holder til på Hamar og har fire ansatte som står klare til å hjelpe med kjøkkenbestillinger.

– Vi er her for dere. Vi ønsker også tett dialog fra start og håper vi raskt kan få på plass noen standardløsninger for deres prosjekter. Når det er på plass, vil kjøkkenbestillingene gå smidig, forteller kontaktperson for Optimera Montérs kjøkkenavdeling på Hamar, Gry Hermansen.

Offensive, profesjonelle og personlig
Offensiv, profesjonell og personlig er kjerneverdiene Optimera Montér presenterer i møte med kundene.

– Vi skal gjøre det vi kan for å imøtekomme deres behov, understreker Andreas Østby, selger for proffmarkedet ved Montér Stormarked Kongsvinger. Det er viktig for oss at dere gir tilbakemeldinger, spesielt nå i oppstartperioden, slik at vi kan gjøre nødvendige justeringer. Tilpasninger fra begge parter er det som gjør at vi finner veien sammen. Vi tramper opp stien mens vi går, poengterer han.

– Vi takker for at vi fikk invitasjon til å komme hit i dag, og vi ser frem til det videre samarbeidet. Vi har tro på at vi har inngått en avtale for fremtiden, understreker Melby.

Foto og tekst: Marthe Ødegaard, Øve AS